måndag 4 februari 2008

Vantar

Jag gillar att sticka vantar i ullgarn. Se lettiska mönster på: http://www.liis.lv/majtur/darbmac/raksti.htm och http://www.liis.lv/majtur/darbmac/cimdupa.htm

Historien om mina vantmönster börjar med ett par vantar som mamma köpte för länge sen när vi var på semester i Estland, på Ösel. För några år sen hittade jag dem - på själva mamma tror jag de satt - och blev lycklig av se det fina mönstret! Jag har för mig att hennes är i något mjukare garn, kanske något med bomull i. Det första paret blev ganska lika och de har Heidi fått:

Sen kommer jag inte riktigt ihåg ordningen, men jag gjorde en vante i de här färgerna: (och det ska bli en till så småningom)


Och sen fick jag blått garn som skiftar från ljust till mörkt av Millan i julklapp. Jag minns inte riktigt vilket år det var, men garnet är jättefint. Det blev samma mönster igen, men inte så färgglatt:

Jag tyckte det var så himla roligt med mönster och vantar och började leta på internet. Det var då jag hittade de lettiska vantarna i länkarna ovan. De har gett mycket inspiration och idéer. Här har vi några:



De här har Marie fått:




Fotomodellen nedan säger att det är fusk att visa bilder på saker som inte är klara... Det tycker inte jag, men jag får väl lov att bevisa att småsockorna har förökat sig och blivit användbara i alla fall =)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar