lördag 26 september 2009

Att sticka två samtidigt (för alla med "andra-sockan-syndromet")

Tack snälla för hjälpen, jag fixade det efter lite trixande! Alltså, två nystan på en lång kabel:


Jag tyckte att stickmarkör verkade smart för att se var jag skulle börja varje "runda" (Jag tappade den ganska snart utan att märka det, se nedan för annan lösning):

Sen sticka ihop den första rundeln, alltså - börja sticka i den ände som inte har något garn hängande, det går nog inte att göra fel även om jag trodde det. Kolla att avigsidan på uppläggningen är inåt:

Här blev det lite suddigt, första två maskorna är gjorda:

Sen får man se till att ha en liten del av kabeln hängande så att rundeln håller sig platt och inte rund... (annars kan det bli som på en bild längre ner, återkommer om detta) Så när man stickat hälften av maskorna drar man runt kabeln så att rundeln fortfarande är platt men hamnar på andra sidan:

Så, den första rundeln sitter ihop:

Oj, hmm.... :
Här har vi en "rund rundel", svår att se upp o ner och ut o in på. Dessutom är det lättare att dra kabeln runt om det är platt i början innan man fått ordning på trådar och så:
Men sen hittade jag rätt ändar på garnet och lyckades ha rätsidan ut på båda samtidigt:

Tjoho, det gick! Jag sydde dit ett B som i början för att garanterat inte tappa bort mig när jag upptäckte att jag tappat markören och var tvungen att räkna varv =)
Vad roligt det här var! Jag ska prova på mönsterstickade sockor också nu när jag äntligen övervunnit mina rädslor och provat.
Jag återkommer med utmärkelsen/utmaningen från Astrid, jag måste fundera lite innan jag skriver...

4 kommentarer:

  1. Såg ju hur enkelt som helst ut???? *asg*.. Näe stickning är INGET för mig...*S*
    Men fint blir det!

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte tyvärr att det var supertråkigt att sticka två på samma gång. Det var aldeles för mycket "flytta maskor hit och dit"

    Det var synd för jag lider verkligen av andra-sockan-syndomet.
    Hoppas du får en fin dag. Kram/Veronica

    SvaraRadera
  3. Det är snyggt!
    Väntar med spänning på att få se färdiga tröjan.

    SvaraRadera
  4. Men vad duktig du är, jag gav upp mina försök redan i resåren

    SvaraRadera